Edukacja a jakość życia seniorów – konferencja naukowa

Wpływowi kształcenia na życie osób starszych poświęcona była konferencja naukowa zorganizowana na kampusie Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie przez Centrum Badań nad Starością i Starzeniem się Społeczeństwa. Referencyjny Ośrodek Badawczy. Udział w konferencji naukowej wzięli eksperci Fundacji Oddziału PAN w Lublinie.

Podczas wydarzenia, które odbyło się 19 maja w Warszawie, zwrócono uwagę na ogromny potencjał, jaki seniorzy wnoszą do życia społecznego – ich doświadczenie i mądrość mogą być cennym zasobem dla różnych pokoleń. Jak podkreślił Rektor UKSW, ks. prof. dr hab. Ryszard Czekalski, warto tworzyć dla nich różnorodne formy edukacji – od kursów po studia podyplomowe – które będą odpowiadać na ich potrzeby i aspiracje.

Dyrektor Centrum Badań nad Starością i Starzeniem się Społeczeństwa, dr Elżbieta Bojanowska, wskazała, że konferencja jest częścią projektu realizowanego we współpracy z Fundacją Oddziału PAN w Lublinie, finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Podczas konferencji odbyła się prezentacja wyników badań zrealizowanych przez Fundację Oddziału PAN, ale również dyskusja nad nowym modelem edukacyjnego wsparcia seniorów. Rezultaty badań ilościowych oraz jakościowych przedstawił dr Krzysztof Jurek, który jest członkiem zespołu badawczego Fundacji Oddziału PAN w zadaniu „Edukacja senioralna a jakość życia osób starszych”.

Z zebranych danych wynika, że edukacja w starszym wieku przyczynia się do poprawy jakości życia osób starszych – sprzyja integracji społecznej, aktywnemu spędzaniu czasu, a także przeciwdziała osamotnieniu. Uczestnicy działań edukacyjnych często deklarują wyższy poziom zadowolenia z życia i lepsze samopoczucie psychiczne. Jednocześnie zidentyfikowano wiele barier ograniczających udział seniorów w edukacji – zarówno natury zdrowotnej, jak i finansowej czy logistycznej. Często utrudnieniem są też niskie kompetencje cyfrowe, brak dostępu do informacji czy ograniczona oferta edukacyjna. Problemy napotykają również instytucje – zmagają się z niedoborem kadry, funduszy i wsparcia organizacyjnego. Eksperci zwrócili uwagę, że dalszy rozwój edukacji dla seniorów powinien uwzględniać indywidualizację programów, wykorzystanie technologii oraz większą dostępność oferty w mniejszych miejscowościach. Edukacja senioralna to nie tylko sposób na rozwijanie pasji, ale także skuteczne narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu.

W trakcie konferencji podkreślano potrzebę lokalnego zakorzenienia działań edukacyjnych, przy ścisłej współpracy instytucji publicznych, organizacji społecznych i sektora prywatnego. Podczas wystąpień poruszano również tematy związane z procesem uczenia się dorosłych oraz rolą edukacji w życiu seniorów.

W panelu dyskusyjnym o wyzwaniach czekających edukację senioralną oraz o przyszłości edukacji w starzejącym się społeczeństwie udział wzięła kierownik naukowa zespołu badawczego Fundacji Oddziału PAN, dr hab. Monika Adamczyk, prof. KUL, a także samorządowcy oraz reprezentantka środowiska seniorów.

Więcej informacji na temat konferencji znajduje się na stronie internetowej Centrum Badań nad Starością i Starzeniem się Społeczeństwa. Referencyjny Ośrodek Badawczy.