Monografia „Szkoła dla wszystkich. Od tolerancji do integracji”

„Szkoła dla wszystkich. Od tolerancji do integracji” – to tytuł naszej najnowszej publikacji, która powstała dzięki realizacji projektu o tym samym tytule, zaangażowaniu naukowców, badaczy, praktyków, ekspertów, a także uczniów i nauczycieli. Artykuły zgromadzone w monografii podejmują problem „edukacji dla tolerancji”, której efektem ma być integracja dzieci cudzoziemskich do polskiego systemu szkolnictwa i społeczeństwa.

Na bazie doświadczeń z realizacji programu oraz wiedzy naukowej przygotowaliśmy publikację, w której zostały poruszone takie zagadnienia, jak:

  • Różnorodność w szkołach – od tolerancji do integracji
  • Modele kształcenia uczniów ukraińskich w opinii nauczycieli szkół polskich
  • Tolerancja i integracja w edukacji. Kluczowe czynniki i rekomendacje dla nauczycieli
  • Edukacja międzykulturowa kluczem do integracji społecznej w szkołach na przykładzie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Noblistów Polskich w Lesznowoli
  • Strategie komunikacyjne ułatwiające integrację uczniów romskich
  • Różnorodność nie oznacza słabości. Płaszczyzny integracji w szkole na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Puławach
  • Szkoła dla wszystkich – od tolerancji do integracji. Przykłady działań w Szkole Podstawowej im. Stanisława Konarskiego w Milejowie
  • Od tolerancji do integracji – edukacyjna gry interaktywna
  • Od integracji do tolerancji w fundacyjnej praktyce. Działania Europejskiego Domu Spotkań – Fundacji Nowy Staw
  • Wyniki i omówienie wybranych wyników badań przeprowadzonych w ramach projektu „Szkoła dla wszystkich – od tolerancji do integracji”
  • Projekt „Szkoła dla wszystkich – od tolerancji do integracji” – założenia, działania i efekty realizacji

Recenzentki publikacji Fundacji Oddziału PAN w Lublinie rekomendują ją jako „obowiązkową lekturę dla wszystkich tych, którzy są głęboko przekonani o potrzebie edukowania uczniów do postaw tolerancji i otwartości na Innego”. Monografia pod redakcją Krzysztofa Jurka i Roberta Szweda to praca zbiorowa prezentująca nie tylko wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim autorzy dzielą się doświadczeniem i badaniami z zakresu kształtowania u uczniów dobrych postaw, tolerancji oraz dają gotowe przykłady działań realizowanych w różnych placówkach w Polsce.

Monografia dostępna jest tutaj [PDF – otworzy się w nowym oknie przeglądarki]

 

Projekt „Szkoła dla wszystkich – od tolerancji do integracji” jest dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki II” (moduł „Popularyzacja nauki”). Numer umowy: POPUL/SN/0295/2023/01.

Skip to content